Prezentace

2020/06/01

Jak zaujmout?

Každý začátek je těžký.

Hektické posouvání papírů sem a tam, až se v nich Petr ztratí. Nervózní přehrabování v tašce a hledání popisovače. Ještě si něco označit a podtrhnout. Petr je ve svém oboru dobrý. V čem je tedy háček? Dělá mu potíže své odborné znalosti srozumitelně předat dalším.

Jak začít prezentaci? Jak nadchnout posluchače?

Víme, že existují opravdu dobrémateriály pro prezentaci, se kterými hravě zvládnete téma názorně vysvětlit. Avšak také víme, že tyto pomůcky z Vás ještě neudělají nejlepšího přednášejícího. Proto u nás naleznete vše, co pro zdařilou prezentaci potřebujete: kromě produktů z e-shopu, Vám níže nabízíme praktické tipy pro perfektní prezentaci.

Prezentace wt$

Jak by to vypadat nemělo...

Aneb proč to Petr nemohl zvládnout lépe.

Petr očividně ještě nepřemýšlel nad výše zmíněnými otázkami a je ukázkovým příkladem toho, jak by to nemělo vypadat. Začne příliš dlouhým citátem bez souvislosti s daným tématem. Používá téměř výhradně odborné výrazy, kterým ne všichni jeho posluchači rozumí. Předčítá dlouhý text z papíru.

A nevšimne si přitom, že jeho posluchači usínají. 

Prezentace wt$

Udělejte to takhle!

Jak začít prezentaci?

1. Úvod

Pokud chcete předem vysvětlit, oč ve Vaší prezentaci půjde, rozdělte ji do tří bodů: problém, myšlenka, řešení.

"Náš systém hospodaření se zbožím je zastaralý. Proto jsme vyhledali a porovnali ty nejlepší alternativy. Jeden ze systémů přitom vyšel jako jasný vítěz a já Vám dnes vysvětlím, proč tomu tak je."

2. Překvapení

Pokud posluchače překvapíte, rychle si získáte jejich pozornost.

  • Komunikujte s publikem, pokládejte otázky nebo posluchače vyzvěte, aby přispěli k tématu. "Jak Vám vyhovuje Váš systém hospodaření se zbožím? Je něco, co byste rádi vylepšili?" Pro zaznamenání nápadů posluchačů se výborně hodí bílá tabule nebo flipchart, zejména pokud o těchto bodech bude později pojednávat Vaše prezentace nebo když chcete ukázat, že jste měli podobné nápady.
  • Povzbuďte fantazii: "Představte si, že byste žili ve 22. století. Jak myslíte, že budeme objednávat a prodávat v budoucnosti?" Posluchači tak mají možnost se aktivně podílet na tématu ještě předtím, než představíte svá řešení.
  • Šokujte posluchače "worst case scénářem": "Pokud náš systém nyní nezměníme, nejpozději do pěti let se náš obrat o polovinu sníží." V tomto okamžiku by již mělo být každému jasné, jak je Vaše téma důležité.
Prezentace wt$

3. Slib

Slib pozitivního výsledku může posluchače motivovat. "Po této přednášce budete mít chuť vyzkoušet si práci s naším novým systémem!" Sliby je však třeba dodržet. Proto neslibujte nic, co nedokážete splnit.

4. Úvodní věta

Začněte stěžejní tezí. V roce 2007 tak například Steve Jobs představil první iPhone: "Apple dnes znovu vynalezl telefon." Tento druh úvodních vět má charakter nadpisu, který stojí nad celým prezentovaným tématem.

Vylepšete svou řeč

Prostředky, které plní svůj účel.

Petr skutečně není rozeným řečníkem. Vedle odborných termínů a mnoha zbytečných slov se snadno zamotá do přechodníků a vložených vět. Kdyby si osvojil několik jednoduchých stylistických prostředků, jeho publikum by nebylo tolik znuděné.

Ani Vy nemusíte být špičkovým přednášejícím, stačí abyste dokázali použít v praxi následující pravidla:

Prezentace wt$

1. Krátce a stručně

Pokuste se v úvodních větách k tématu nepoužívat víc než 150 znaků! Čím kratší a výstižnější budou, tím lépe si je Vy i Vaše publikum zapamatujete. Krátké věty lze také rychle zaznamenat na papír nebo bílou tabuli. "Naše firma musí zůstat konkurenceschopná. Seznamte se proto nyní se systémem hospodaření se zbožím budoucnosti!"

2. Problém a řešení

Velká konkurence, špatná ekonomická situace nebo specifické problémy. To všechno jsou překážky, k jejichž překonání má přispět Vaše prezentace? Pak v ní ukažte, jaké negativní důsledky s sebou tito "protivníci" přinášejí a nechte Vaše řešení povstat jako "vítěze".

3. Výhody a fakta

Technické detaily a procesy jsou samozřejmě důležité, ale mnohem důležitější je vědět, co Vašim posluchačům přinesou. Pokud tedy nejprve vysvětlíte, co z toho Vaše publikum bude mít, bude také raději zjišťovat, jak to všechno funguje. Výhody pro posluchače by přitom měly zůstat stále na očích, například na flipchartu nebo připíchnuté na nástěnce.

4. Raz, dva, tři

Informace rozdělené na tři části je jednodušší sledovat. Pozornost posluchačů tak zpravidla udržíte až do posledního bodu.
Steve Jobs jednou za pomoci pravidla tří bodů uvedl iPhone: "Dnes představujeme tři revoluční produkty." Ve skutečnosti se jednalo pouze o jeden produkt se třemi funkcemi, avšak tyto tři funkce nikdo nezapomněl: poslech hudby, telefonování a surfování na internetu. Zrodil se smartphone.

5. Prodejte své sny!

Nebudete tak prodávat nový systém hospodaření se zbožím, nýbrž příslib snadnějších procesů při objednání, vyššího obratu nebo větší datové kapacity.

6. Text a obrázky

Zbytečně se neopakujte. Raději použijte vhodné obrázky, které zůstanou v paměti. Pro hesla, body tématu a výhody kromě toho můžete využít prezentační stěny. Pokud prezentujete častěji, pořiďte si přednáškový kufr, abyste měli všechny materiály vždy rychle po ruce.

7. Čísla a srovnání.

Velká čísla posluchači ne vždy ihned rozluští. Čím větší číslo, tím důležitější je nalézt analogie nebo srovnání, jež data posluchačům zpřístupní.
Heinz Smital z Greenpeace použil ve své řeči proti používání jaderné energie následující srovnání: Zvedl sklenici ze tří čtvrtin naplněnou vodou a řekl, že stejné množství cesia 137 by již stačilo ke kontaminaci poloviny rozlohy Německa.

8. Jednoduše a přímo.

Vyvarujte se odborné "čínštiny", dlouhých slov a množství přídavných jmen. Efektivnější je jasný, jednoduchý a přímý jazyk.

9. Emoce a vášeň.

Máte obrázky, videa, anekdoty, které se hodí k Vašemu tématu a vyvolávají emoce? Radost, nadšení nebo dojetí? Pak je použijte na takovém místě, které obsahuje důležitou informaci. Ta pak bude spojena s momentem, který posluchač nezapomene.

Ještě něco navíc

Co bude dál?

Cvičení dělá mistra, myslí si Petr. Takovou zoufalou prezentaci, jakou jsme popsali výše, už nikdy nechce mít. Začne proto přemýšlet nad slovníkem, jenž používá, a shromáždí si podklady pro svou příští prezentaci s předstihem. Vyzkouší si mluvit před zrcadlem a pak vše odprezentuje své rodině a několika kolegům. Rozvine tak svůj osobitý styl a prezentování ho začne bavit.